Pimp my dog! » Scholieren streven hun leraren voorbij in rekenen en gebruik van ICT, dat is nog maar het begin...

2006

Al jaren streven scholieren op de lagere school hun leraren voorbij als het gaat om computervaardigheden. Terwijl de pupillen in het klaslokaal de cijferdatabase van de school lopen te hacken - zodatze niet met een beschaamd gevoel hun cijferlijst aan mama en papa hoeven te tonen - en tegelijkertijd via MSN seksbeluste dertigers om de tuin leiden, lopen de arme leraren nog steeds uit te vogelen welke ALT-combinate de e-accent-aigu ookalweer produceert (ALT-130). Ondertussen rapporteren onderzoekers van MIT dat ze een moleculaire DNA-bouwdoos hebben ontwikkeld, waarmee een ieder met wat basale kennis en een klein laboratorium DNA-constructen in elkaar kan draaien.

2016
Hoewel opeenvolgende ministers van Onderwijs hebben gepoogd de slechte staat van het lerarenonderwijs te verbeteren, blijkt keer op keer dat de leraren de leerlingen niet bij kunnen houden op het gebied van ICT-kennis en kunde. Dat kun je ze ook niet kwalijk nemen: spelenderwijs leren de kids allerlei vaardigheden achter de computer die ze in klassikaal verband nooit hadden geleerd en (omdat het verplicht is) waarschijnlijk ook niet hadden willen leren. Het 'nieuwe leren' wordt uiteindelijk door de meeste scholen omarmd: de leraar moet een coach worden die kinderen bijstaat in hun zoektocht naar intellectuele en culturele uitdagingen. Overigens is ICT al lang niet meer 'in': de algemene teneur van de beleidsdocumenten van Economische Zaken gaat tegenwoordig over de Nederlandse positie op het gebied van Life Sciences, met regieorganen, brede maatschappelijke discussies en beleidsvisies. Scholen worden uitgerust met biolabs om de leerlingen al vroeg kennis & vaardigheden mee te geven en zo de competitie met Europa en de rest van de wereld aan te gaan.

2026
Al jaren streven scholieren op de lagere school hun leraren voorbij als het gaat om genetische modificatievaardigheden. Scholen zien dit echter niet als bedreiging of falen, maar steunen hun pupillen in het ontwikkelen van deze vaardigheden die zo belangrijk zijn in een competetief Europa. Leraren spelen in op de interesses van hun klassen: zo onstond de nationale wedstrijd "Pimp my dog". Onder luid protest van MTV (die nog steeds het eigendom van "pimp my..." claimen) krijgen brugklassers door heel Nederland de opdracht om de genen van hun favoriete huisdier te verknutselen. Een favoriet project is het inbrengen van groen fluoriserend proteïne (GFP) in verschillende dieren - een oude truc die in 2000 al op een konijn was toegepast. Maar de topper van '26 is de hond Kerberos, met drie hoofden en een IQ van 67. Gemaakt door een scholier van 17.

Andreas Ligtvoet & Arjen Kamphuis, futurologen