De zorgzame koelkast » Hoe uw huishoudelijke appartuur uw verzekeringspremie omlaag helpt

2006

Al vijf jaar wordt-ie voorspeld: de koelkast met Internet aansluiting. Die zou automagisch bijhouden wat er besteld moet worden. Er zijn al wel koelkasten te koop met ingebouwde TV's maar de meeste mensen kijken toch liever in de woonkamer. Er is nog geen algemeen geaccepteerd systeem om koelkasten in de praktijk en pak melk te laten herkennen. In het huis van de toekomst in bij de Amsterdam Arena is er al een prototype te bekijken die een diepvriespizza kan herkennen middels een chip in de verpakking. Deze chips zijn echter nog te duur om overal in te stoppen en de meeste voedselfabrikanten doen dat dus nog niet.

Ondertussen stimuleert een zorgverzekeraar zijn klanten om bepaalde eetgewoonten te volgen in de hoop dat hiermee de frequentie van hart- en vaatziekten lager zal worden.

2016
Sinds enkele jaren zijn alle koelkasten en andere keukenapparatuur voorzien van sensoren en netwerkverbindingen. Alle voedselproducten zijn voorzien van RFID-chips die het mogelijk maken de individuele verpakkingen te volgen ook nadat ze de supermarkt verlaten. De koelkast en het keukenkastje gebruiken deze chips om te bepalen wat er in huis is en wat er besteld moet worden. De huiscomputer doet culinaire voorstellen op basis van de ingredienten die in huis aanwezig zijn en de Hyves-profielen van de bewoners. Recalcitrante gebruikers leggen producten met verpakking in de magnetron om zo de chip te de-activeren.

Een zorgverzekeraar is een alliantie aangegaan met een biologische voedselketen; via de vaste-klantenkaart wordt bijgehouden welke gezonde voedingsproducten er gekocht worden. Bij een consumptiepatroon dat aantoonbaar de kans op welvaartszieken verkleint geeft de verzekeraar een korting in vorm van een tegoed bij de biologische keten.

2026
De keuken houdt u in de gaten en dat is niet altijd leuk. Het consortium van voedselproducenten, zorgverzekeraars, supermarkten en producenten van huishoudelijke apparatuur heeft een volledig en actueel beeld van de eetgewoonten van haar klanten. Dit wordt gebruikt om gedrag middels financiële prikkels te belonen dan wel te bestraffen. Zo zag laatst een suikerpatient zijn zorgpremie met 300% stijgen na het kopen van een grote doos bonbons voor Valentijnsdag.

Veel Europeanen hebben het eten buiten de deur opnieuw uitgevonden. In een eetcafe of restaurant kun je anoniem genieten. Het is erg populair om stiekem foie gras, single malt whisky en sigaren te nuttigen. Het gezondheidsconsortium probeert nu middels afspraken met de horecasector en creditcard maatschappijen dit gedrag hardhandig de kop in te drukken.

Andreas Ligtvoet & Arjen Kamphuis, futurologen