Dure data, roaming f(r)ee

<webwereld column>

Afgelopen zomer heb ik de overstap gemaakt van mijn stokoude Nokia E90 naar een Android telefoon. Hoewel ik sinds 1995 al rondloop met een mobiel (Nokia 2010) ben een beetje een old-school telefoongebruiker. Pas toen ik een telefoon kreeg met een qwerty-toetsenbord, ben ik serieus gebruik gaan maken van SMS. Naast een bellen+data sim in mijn telefoon heb ik ook nog een sim in mijn laptop ‘voor het echte werk’.

Aangezien de switch aan het begin van mijn vakantie gebeurde, had ik tijd om deze nieuwe computer(het is in de eerste plaats een computer, waarmee ik ook een telefoontje kan plegen) in te richtten. Ik voorzag al dat ik tijdens de rustige vakantiemaanden flink wat Europees data-verbruik zou hebben en ging dus bellen met mijn provider om te vragen wat voor oplossingen er waren voor een bestaande-klant-met-zwaar-zakelijk-abonnement.

Na een uurtje bellen met diverse helpdesk-medewerkers kwam ik tot de conclusie dat het afkopen van een maand data-op-reis bij dagelijks gebruik mij minstens 100 en mogelijk 150 euro zou gaan kosten. Dit kwam dan bovenop mijn gebruikelijke maandelijkse rekening van dik 200 euro. Daarvoor mocht ik dan alleen met mijn nieuwe smartphone online. Zodra ik mijn laptop online wilde, kostte dat 12 euro per dag, met een maximum van 144 euro per maand. Al deze riante bedragen gaven geen flat fee (2,5-10Gig), zoals mijn stevige Nederlandse contract. Dus verbruik ik meer dan 150 Mb op een bepaalde dag en dan wordt het euro-per-Mb-tarief wordt aangezet (au!). Een verkenning bij conculega providers met een Europees netwerk leverde een vergelijkbaar beeld op.

Deze prijzen zijn bizar hoog in vergelijking met de ‘lokale’ prijzen waar je voor 10 euro per maand een sim hebt die flat fee Internet toegang geeft (boven de 300 Mb wordt dan de snelheid afgeknepen, maar de Duitse verkoper wist mij te melden dat dit in de praktijk nauwelijks merkbaar is voor smartphone gebruik). Dus heb ik maar die 10-euro-per-maand sim gekocht voor gebruik in Duitsland. Die is trouwens van dezelfde provider als waar ik in Nederland al klant ben. Huh??

Gebeld met de persvoorlichters. Die gaven aan dat het Internationaal gebruik duurder was ‘omdat het een ander tarief is’. Een volledig ware uitspraak waar je als klant vrij weinig mee opschiet. Bij doorvragen volgt er ook een gedetailleerde uitleg over de administratieve samenhang van verschillende Europese werkmaatschappijen en de problematiek van onderlinge facturatie. Normaal gesproken luister je als IT-er eigenlijk alleen naar dergelijke verhalen als je daar per uur voor mag factureren.

Het gaat mij om de vraag hoe het kan dat 2.5Gig data per maand op mijn laptop of een paar honderd Mb op mijn telefoon opeens meer dan drie keer zo duur wordt als ik met die spullen bij Emmerich de grens over ga. Op dat moment gebruik ik niet langer het Nederlandse netwerk maar het Duitse netwerk van hetzelfde bedrijf (ik gebruik ze per definitie nooit tegelijk). Aangezien het dataverkeer vanaf de UMTS-mast allemaal IP-verkeer is, zijn de kosten voor de provider overal vergelijkbaar laag.

Dat IP-verkeer over een vast netwerk laag is, weten we omdat alle providers met vaste netwerken tegenwoordig voor alle vormen van IP-verkeer flat fee contracten aanbieden zonder failliet te gaan.

Dus beste telecom aanbieders; Ik zou dus graag dat tientje optellen bij mijn bestaande contract. En ik wil ook nog wel 5 euro extra betalen omdat er wat extra administratieve kosten ontstaan tussen jullie verschillende werkmaatschappijen. 5 euro per maand heb ik graag over voor het gemak van niet steeds van sim te hoeven wisselen. Maar ruim 100 vind ik wat overdreven. En dan druk ik me netjes uit.

De komende jaren zullen er steeds meer Europeanen in meerdere landen wonen en werken. Dataverbruik over de grens zal heel normaal worden.

Data wordt ook steeds belangrijker dan spraak (met dank aan VIOP). Welke provider heeft de visie om een abonnement te bieden voor een redelijke prijs aansluit bij een Europese lifestyle? Daar word/blijf ik graag klant.